Do xPORTu s létem naskočil nový startup HledejLéky.cz, za kterým stojí studenti Martin a Dan. S Martinem jsme si popovídali o tom, čím je jejich projekt výjimečný, jakou vizi mají do budoucna a jaké výhody jim zatím inkubační program přinesl.

Martine, představ nám prosím váš tým?
Jsme studenti Vysoké školy ekonomické v Praze. Já mám vystudované bakalářské studium, obor Finance, a aktuálně mám před sebou poslední semestr magisterského studia oboru Management, přičemž jsem již absolvoval vedlejší specializaci Podnikání. Tam jsem narazil na Dana a jeho myšlenku vyhledávače léků. Před tím, než jsem se začal na sto procent věnovat našemu projektu, jsem přes dva roky pracoval v marketingovém oddělení jedné globální farmaceutické firmy. Byla to výborná zkušenost, ale už tehdy jsem věděl, že bych rád zkusil rozjet něco svého. A i díky zkušenosti z farmaceutického oboru mi přišel nápad vyhledávače léků jako něco, co mi dávalo smysl. Dan aktuálně studuje na Fakultě informatiky a statistiky. Vždy ho zajímalo podnikání a má za sebou i rozjetí jednoho projektu. Jedná se o software na vyhledávání a odstraňování nelegálního obsahu na internetu.

Čemu se váš startup věnuje?
Zabýváme se projektem HledejLéky.cz. Jak již bylo naznačeno, jde o internetový vyhledávač volně prodejných léků. Uživatel si na něm může vyhledat lék, který užívá, a náš web mu pomocí unikátního algoritmu dokáže nalézt mnohdy výrazně levnější alternativy, které se ve složení téměř neliší od původně hledaného léku. Mimo tuto možnost uživateli shrneme nabídku všech partnerských lékáren na jedno místo. Dostane tedy možnost zvolit si nejnižší možnou cenu daného léku na trhu. V podstatě budeme fungovat jako dobrý lékárník, který nabídne zákazníkovi nejen nejlevnější vhodný lék, ale i jeho alternativu, o které zákazník třeba ani neví.

Dalším prvkem našeho projektu je možnost zkontrolovat užívané léky mezi sebou, zda se mezi nimi nevyskytuje riziko nežádoucích interakcí. Přinášíme lidem jednoduchý způsob, jak si tuto věc ověřit a případně zda nezvolit jiný lék, který pomáhá stejnému problému, ale obsahuje jinou léčivou látku. A mimo jiné bude moci člověk na webu nalézt i blog se zajímavými články ze světa zdraví, léčiv a další užitečné rady. Naší vizí je ale stát se něčím mnohem víc než jen vyhledávačem. Do budoucna plánujeme rozšířit web o množství funkcí, jako například osobní profil, poradnu expertů nebo rozšíření o doplňky stravy a kosmetiku. Věříme, že tyto kroky a neustálé vylepšování našich služeb nám dopomohou k tomu, stát se důvěrným a nezávislým rádcem ve světě léků.

Inspirovali jste se někde? A jaká je vaše konkurence?
Přímou konkurenci jako takovou nemáme. Samozřejmě je zde mnoho cenových vyhledávačů, jako například úspěšná Heureka. My se ale zaměřujeme na specifický segment – léky, a jak již bylo zmíněno, oproti Heurece chceme být poněkud jiná platforma. Odlišujeme se v mnoha věcech, mimo jiné již zmíněným unikátním systémem vyhledávání léků na bázi účinných látek.
Je patrné, že cenové vyhledávače a nákupní rádci mají budoucnost. To potvrzuje i řada dalších specifických vyhledávačů jako například vyhledávač módy Glami nebo vyhledávač nábytku Favi.

Proč jste se rozhodli s vaším nápadem vstoupit na trh?
Z vícero důvodů. Především bychom chtěli ukázat běžným lidem,že se dá ušetřit i v oblasti, jako jsou léky. Myslím si, že většina lidí ani neví, že existují nějaké levnější alternativy léků, které mají stejné nebo téměř totožné účinky. Například lék na bolest hlavy, který stojí 150 Kč, má alternativu v podobě méně známého léků, který je stejně tak registrovaný a se stejnými účinnými látkami, ale stojí o 50 % méně. Pro člověka, který pravidelně užívá léky ve větším množství, se stává vyhledání levnější alternativy zajímavou možností, jak ušetřit nemalé množství peněz. Jednou z dalších věcí je i obrovské množství léků na trhu, ve kterých se běžný člověk nemá šanci vyznat. My nabízíme možnost lépe se zorientovat ve světě léků v klidu domova.

Nejde nám ale o to, stát se náhradou lékaře. Vnímáme se jako inovativní služba, která využívá moderní technologie k tomu, aby snížila informační asymetrii v této oblasti. Pokud bychom to měli vzít z byznysového pohledu, tak si myslíme, že nyní je ta ideální doba vstoupit s takovouto službou na trh. Žijeme v době, kdy nakupování na internetu zažívá již několik let po sobě obrovský boom. Lidé si zvykli na to, že mají možnost vyhledat si recenze a hodnocení, objednat si zboží a následně si ho nechat přivést až domů. Česká e-commerce neustále roste dvouciferným tempem. Ale především prodeje léků a léčivých přípravků přes internet zažívají obrovský růst. Trend nakupování léků online začínáme pozorovat nejen u nás, ale především v zahraniční, například v Německu, jsou s prodeji léků přes internet ještě o něco dále. Všechny tyto faktory nás přesvědčily o tom, že tento obor je tím správným krokem, ačkoliv se jedná o velice regulovanou část trhu.

Jak se vám pracuje a co se vám líbí na práci ve startupové komunitě?
Pracovat ve startupovém prostředí je velkým benefitem. Když je člověk v prostředí mladých lidí, kteří řeší podobné problémy a pracují od rána do večera, nesmírně vás to motivuje. Člověk zde pozná spoustu zajímavých lidí s různými projekty, se kterými se pojí mnoho inspirativních příběhů.

Další výhodou je mimo jiné možnost potkat startupy v různé fázi vývoje a díky tomu načerpat cenné zkušenosti od těch, kteří jsou o něco dál, než my samotní. Mezi členy je vidět přátelský mindset, ale i chuť něco změnit, dělat něco neotřelého a věřit v úspěch. To vše je člověku motivací.

Mimo to máme v xPORTu možnost konzultace našeho projektu s mentorem. Díky jeho zkušenostem a jinému úhlu pohledu na věc jsme schopni podávat lepší výsledky a jít kupředu mnohem rychleji, než  kdybychom tuto možnost neměli. Rozhodně bych tedy případným zakladatelům projektů, kteří prozatím pracují z domova či po kavárnách a nejsou si jistí, zda to za investované (ne moc velké) peníze stojí, doporučil zkusit jakýkoliv podnikatelský akcelerátor.

Na čem konkrétně právě teď pracujete?
Momentálně pracujeme na finalizaci první verze webu, který budeme spouštět během července. Já konkrétně připravuji marketingovou kampaň na Googlu a Dan řeší vývoj, aby vše při spuštění fungovalo tak, jak má. Jakmile budeme mít spuštěnu první verzi webu, budeme analyzovat, jak se lidé na webu chovají a na základě poznatků případně provedeme další úpravy. Samozřejmě máme v plánu další a další úpravy a vylepšení, ale první verze webu je pro nás momentálně klíčová, jelikož již budeme mít něco hmatatelného, s čím budeme moci začít oslovovat případné investory, s jejichž investicí bychom se mohli posunout zase o kus dál.